dinsdag 3 mei 2022

38) Als een gekraakte noot door een eekhoorn!*

‘Dit zei Aasbrenger: “Maar denk je eens in wat zou er gebeurd zijn als de Zoon van de Schepper niet dit geduld* zou hebben gehad?” En wat was jouw antwoord?’

‘Dan had ik U niet leren kennen,’ fluister ik zacht met tranen in mijn ogen, ‘en kan mijn familie U ook niet leren kennen…’ Een klein konijnenpootje grijpt mijn poot, en knijpt er zachtjes in. Naast mij mompelt Poetor verwonderd:

‘En mijn Broer kan U nog steeds leren kennen, áls hij wil gaan luisteren en geloven…’

‘En Alfateef?’ vraagt Drentel verlegen aarzelend.

‘Die ook,’ bevestigt Schepperszoon. ‘Zij hebben nu nog de tijd om vergeving, of met een duur woord, genade te vinden. Een duur woord. De inhoud daarvan is gratis te ontvangen.’ Ik schud mijn hazenkop.



Huh?


‘Haas? Vertelde ik jou zojuist niet dat ik voor alle zonden in deze wereld betaald heb? Jij hoeft niets meer te doen. Enkel daarin geloven en Mij volgen. Want Ik ben opgestaan uit de dood en leef. Nu neem Ik afscheid van jullie. Hierna ga ik naar Mijn vrienden, om datzelfde te doen. Want Ik keer naar Mijn Vader terug, om voor het behoud van al Zijn schepselen te bidden. En alle schepselen die in Mij geloven ontvangen de Heilige Geest! Zoals ik jullie aan het begin van mijn toespraak beloofd heb. Weet jullie het nog? De Trooster Die Ik jullie ga geven tot in eeuwigheid! Die zal jullie helpen. Hij spreekt de Woorden van het Scherp gouden Woord~en~Boek, om jullie te troosten en te leiden door dit aardse leven heen. Door Hem ben ik bij jullie, lieve Vregiovrienden! Hij zal jullie helpen herinneren aan de rijke belofte van Mijn Vader, jullie Schepper… Vergeving van zonden! Aan jullie de opdracht deze Boodschap aan alle dieren te laten horen.’ Schepperszoon zwijgt een paar ademteugen. Zijn woorden dringen diep tot mij door. In gedachten zie ik ons leger, en zucht verlangend.

Ach die lieve Remmel, broertje en zusjes.


Ver weg klinken de woorden van de Spreker. Het gejank van de wolven lijkt dichterbij te komen… Een koude rilling loopt over mijn ruggengraat, en wederom schud ik mijn hazenkopje terwijl ik stotend mijn adem uitblaas.

Hoe hou ik het vol de Schepper te volgen, als Hij weggaat en de dreiging dichterbij komt???


‘Verkrasser heeft samen met de dienstkruiers, jullie geprobeerd te leren naar Mijn Woord te leven. Herinneren jullie de vele waardevolle verhalen uit Mijn Woord nog? Hij heeft die van de mens geleerd en aan jullie doorgegeven. Het ging echter verkeerd hè!?’


Schepperszoon kraakt de noot als een eekhoorn! bedenk ik me. Mijn hazenhartje gaat als een razende tekeer. Smachtend naar een oplossing of uitkomst, luister ik verder.

‘Lieve Vregiovrienden? Verkrasser? Weet je niet, dat je met helemaal niets, het eeuwig leven kan verdienen? Je hebt gemerkt hoe kwetsbaar je bent! Hoe snel je in de zonden valt…’


‘De Rat,’ snuif ik zacht verbaasd, ‘Schepperszoon weet het… Hij was er niet bij en Hij weet alles! Verkrasser voelt zich duidelijk aangesproken, want hij knikt inderdaad berouwvol.'

‘Daarom is dit Scherp gouden Woord~en~Boek zo belangrijk. Juist daarin staat dat daarvoor vergeving is door mijn bloed! Leef naar Mijn Woord uit liefdevolle gehoorzaamheid. Ook in het besef, dat je Mijn hulp en kracht en die van elkaar nodig hebt, om tegen die lust naar vlees en zonden te strijden. Ik richt je weer op als je tot Mij komt met jouw schuld, om opnieuw achter Mij aan te gaan. Wees verdraagzaam en vergevingsgezind. Leg elkaar vooral geen lasten op die te zwaar zijn om te dragen! Het moment van vertrek is nabij. Mijn opdracht hier op aarde is klaar, en de taak bij Mijn Vader wacht om vervuld te worden. Te bidden totdat Zijn, en dus ook Mijn volk, voltallig zal zijn geworden. Aan jullie de Missie met toewijding te zaaien zodat Ik, als Ik over een kleine poos terugkom, Mijn volk tot Me zal kunnen nemen om te leven op de nieuwe hemel en nieuwe aarde. Zonder zonden, verdriet en pijn. Wat zal dat heerlijk zijn! Daarom is het Verkrasser…,’ Schepperszoon kijkt onze leider indringend aan, ‘dat ik dit boek in jouw vleugels geef.’


‘Dit Scherp gouden Woord~en ~Boek is een “hard” boek voor wie niet gelooft, want zij gaan verloren. Niet omdat Ik dat wil, maar omdat zij zelf willen vanwege hun ongeloof.’ Hij slaakt een diepe zucht en Zijn mondhoeken trekken even bedroefd naar beneden. Maar niet voor lang… Zijn ogen stralen als de zon. Ik voel mijn gehele hazenlijfje wederom tintelen van warme vreugde, bij de volgende woorden die Hij uitspreekt: 

‘Voor degenen die geloven? Is dit een Boek vol troost!’ Hij opent het waardevolle Boek en leest met Zijn heldere warme stem voor:
“Want zo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft.”** Die Zoon? Ben ik! Jij gelooft in Mij en hebt jouw kennis over Mij opgedaan via versnavelingen** en menselijke overlevering, zoals Ik al eerder gezegd heb. Pas wel op, daar zit ruis in!’ Ik schrik op.


Wat?


Een grote snuifteug ontsnapt trillend aan mijn snuit… Mijn poten staan verstijfd op het zachte weidegras en mijn buik trekt samen, na deze laatst gesproken woorden. Ondertussen staan mijn oren alert recht overeind. Ik trek beschermend een onwillige Lamprei tussen mijn sterke poten, en druk hem stevig tegen mijn gespannen hazenbuik aan.


Een angstaanjagend wolvengehuil nadert...



*2 Petrus 3 vers 9 - HSV **Johannes 3 vers 16 - HSV

*Zegt precies waar het op staat

**Overdragingen of doorvertelsels

Volgende hoofdstuk

Vorige hoofdstuk


Hersenspinsels:

  1. Haasje was in het vorige hoofdstuk gefrustreerd over het REUSACHTIGE geduld van de Vader van Schepperszoon. Hij wilde nu al wel van al het aardse lijden verlost worden... Wij wachten ook nog steeds op de terugkomst van de Heere Jezus, om te oordelen de levenden en de doden, zoals geschreven staat in de apostolische geloofsbelijdenis en in de Nederlandse geloofsbelijdenis artikel 37(waar ook veel bewijsteksten worden vermeld vanuit de Bijbel). Ik herken die frustratie van Haasje wel. En jij?
  2. Nu legt de Zoon van de Schepper het Haasje persoonlijk uit, waarom Hij zo geduldig is! In 2 Petrus 3 vers 9 - HSV lees je diezelfde reden, waarom de HEERE geduld heeft met ons mensen. En als ik denk aan de mensen waar ik veel van hou? Die Gods Woord niet willen aannemen als de Waarheid? Niet willen geloven dat God de Vader hen ook tot Zijn kinderen wil aannemen door het bloed van Zijn Zoon, Jezus Christus...? Dan zou ik toch wel gráág willen dat Hij nog éventjes wat langer wegbleef... Herken jij dit tegenstrijdig verlangen van het voorgaande hersenspinsel en deeze betreffende?
  3. Ken jij die uitspraak van Paulus in Filippenzen 1 vers 21: Want het leven is voor mij Christus en het sterven is voor mij winst? Wanneer ik Paulus' brief aan de gemeente van filippi lees, vallen mij verschillende dingen op. Onder andere dat Paulus ziet, dat zijn lijden in Christus bijgedragen heeft aan het bevorderen van het Evangelie. Hoe is dat in mijn leven? En dat van jou? Hebben wij dat in ons leven mogen ervaren?
  4. Hoe moeilijk is het om te blijven staan bij lijden en verleiding. Dat is in ieder geval wèl mijn ervaring... Mede daarom stimuleert Paulus de gemeente in filippi, standvastig te blijven wandelen in het Evangelie van Christus. Een leven te leven dat Christus eer aan doet. Zoals geschreven staat in Filippenzen 1 vers 27a: Alleen, wandel het Evangelie van Christus waardig, Hoe breng ik dit in de praktijk? Kunnen we elkaar daarbij helpen?
  5. Heb je Filippenzen 1 in z'n geheel gelezen? Troosten jou de verzen 29 en 30 ook? Dank jij God ook, voor Zijn genade, door ons het geloof in de God en Zoon uit Johannes 3 vers 16 te schenken? Voor Hem te mogen lijden tot bevordering van het Evangelie? Voor het voorbeeld dat Paulus ons hierin geeft? Helpt deze wetenschap jou en mij om samen standvastig te blijven staan? Laten wij ons door Gods Geest, door Paulus heen, aanspreken en bemoedigen?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

29) Fijn kneepje

   ‘Nee!’ Verbijsterd grijp ik de poot van Ramkonijn. Onze poten zijn klam van het koude zweet. Angstig voor wat we lezen in elkaars ogen, s...